Wycieczka klasy IIc do Wisły-Szczyrku-Pszczyny PDF

12 czerwca 2014 r. uczniowie klasy II c  wyruszyli na dwudniową wycieczkę do Wisły-Szczyrku-Pszczyny. Po przyjeździe do miasta Adama Małysza oczywiście zwiedziliśmy muzeum poświęcone jego osobie. Można tam zobaczyć trofea, które zdobył Małysz, jego narty, kombinezony skoczków.   Następnie w centrum Wisły obejrzeliśmy kościół ewangelicko-augsburski. FOTOGALERIA

Wisła jest jednym z największych ośrodków luterańskich w Polsce. Ludność tego wyznania stanowi 57% mieszkańców. Centrum miasta położone jest  na wysokości 430 metrów n.p.m. Najwyższe wzniesienia to Barania Góra 1220 m n.p.m. ze żródeł na górze wypływają potoki Czarna i Biała Wisełka, które po połączeniu się tworzą rzekę Wisłę. Następnie z przełęczy Kubalonka ruszyliśmy pieszo do Rezydencji Prezydenta na Zadnim Groniu . Mimo wcześniejszej rezerwacji niestety nie mogliśmy zwiedzić obiektu ponieważ akurat gościł w niej Prezydent Bronisław Komorowski . Obejrzeliśmy piękną modernistyczną rezydencję jedynie z zewnątrz. Wybudowany przez Fryderyka Habsburga modrzewiowy pałacyk myśliwski został po I wojnie przejęty przez państwo polskie. W 1927 sejm województwa śląskiego podjął decyzję o wyremontowaniu obiektu z przeznaczeniem na rezydencje wypoczynkową prezydenta RP. Remont zakończono 23 grudnia 1927 roku a już w nocy z 23 na 24 grudnia spłonął. Po pożarze podjęto decyzję o budowie nowego obiektu jego projekt przygotował wybitny architekt prof. Adolf Szyszko- Bohusz.  Następnie ruszyliśmy do Nowej Osady po drodze podziwiając piękne widoki szczególnie nad zaporą.  Kolejnym punktem programu była skocznia w Wiśle Malince . kolejką krzesełkową wjechaliśmy na górę i podziwialiśmy widoki. Z Wisły malowniczą trasą udaliśmy się do Szczyrku kolejnej wypoczynkowej miejscowości Beskidów. Tam stromym podjazdem wjechaliśmy do sanktuarium Matki Bożej na Górce .Sanktuarium na Górce, czyli pochodzący z 1894 roku Kościół Matki Boskiej Królowej Polski, znajduje się na południowym stoku Magury, na tzw. Górce.

Górka stała się miejscem Kultu Maryjnego, gdyż w roku 1894 pewnej małej dziewczynce kilkakrotnie ukazywała się tutaj Matka Boska. Wieść szybko się rozniosła i wkrótce na Górkę zaczęły przybywać pielgrzymki. Jesienią 1894 roku miejscowa ludność wzniosła tutaj drewnianą kaplicę. W roku 1912 zebrano fundusze i wybudowano na Górce kościół z kamienia. Brakowało jednak opieki zakonników, gdyż duchowni nie widzieli większych możliwości pracy duszpasterskiej z dala od osiedli.

Dopiero w roku 1938 na Górkę udało się sprowadzić Księży Salezjan z Oświęcimia, którzy rezydują tu do dzisiaj.  Z sanktuarium  można podziwiać panoramę Szczyrku i okolicznych gór.  Po przyjeździe na miejsce noclegu  mogliśmy odpocząć  i zregenerować siły. Pośniadaniu drugiego dnia  ruszyliśmy na Skrzyczne – nazwa góry ma pochodzić od skrzeczenia żab , które zamieszkiwały staw kiedyś istniejący w kotle między Skrzycznem a Małym Skrzycznem. Wjechaliśmy kolejką krzesełkową , podziwiając widoki . Ze Szczyrku ruszyliśmy do Bielska . W granicach Parku Krajobrazowego Beskidu Śląskiego znajduje się masyw Szyndzielni. Pod szczytem na wysokości 1001 m n.p.m. znajduje się schronisko turystyczne  pierwsze w Beskidzie Śląskim. Wjechaliśmy na szczyt kolejką gondolową. Z Bielska udaliśmy się do Pszczyny. Tam zwiedziliśmy Muzeum Zamkowe i piękny rynek . Historia Pszczyny i zamku sięgają początków Piastów. My zwiedzaliśmy zamek jakim pozostawiła go jedna z najbogatszych rodzin w Europie w XIX w- Hochbergowie von Pless. Tu mieściła się kwatera główna armii niemieckiej walczącej na wschodzie podczas I wojny światowej. Pięknie zachowane wnętrza pałacu zachwycają. Szczególnie sala lustrzana . Po zwiedzaniu zamku obiad na rynku pszczyńskim i powrót do domu.  Wycieczka bardzo nam się udała wszyscy zadowoleni i zdrowi wróciliśmy do domu. Opiekę nad uczniami sprawowały: wychowawca Beata Pietrek oraz Jadwiga Zębik.

Ostatnie News-y

Statystyka

Użytkowników : 38
Artykułów : 270
Zakładki : 6
Odsłon : 442282

Popularne artykuły

Statystyka roku

Stworzone dzięki Joomla!. Designed by: best low cost hosting best reseller hosting program Valid XHTML and CSS.